Hirdetés
Hirdetés

AZ MTA doktora lett a nyíregyházi oktató

Szabolcsihír | 2025. 07. 14. | 12:49:26
Duleba Szabolcs úttörő munkájával azt bizonyítja: a fenntartható tömegközlekedés ott kezdődik, ahol végre komolyan vesszük az utasokat.
AZ MTA doktora lett a nyíregyházi oktató
Dr. Duleba Szabolcs (Fotó: Váczy Norbert)
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

„A jövő közlekedése az utasok fejében dől el” – MTA doktora címet kapott Duleba Szabolcs, a Nyíregyházi Egyetem kutatója, aki a tömegközlekedés forradalmasításán dolgozik – közölte a Nyíregyházi Egyetem július 14-én.

Mi lenne, ha a jövő városi közlekedését nem csak a szolgáltatók, nemcsak a politikusok, hanem az utasok is formálnák? Japánban és Írországban már a gyakorlatban is alkalmazzák azt a tudományos módszert, amely magyar fejlesztés. Duleba Szabolcs, a Nyíregyházi Egyetem kutatóprofesszora MTA doktori dolgozatát 95 százalékos eredménnyel védte meg márciusban.

A kutató már hivatalosan is a nagydoktori (Doctor of Science – DSc) cím birtokosa. Úttörő munkájával azt bizonyítja: a fenntartható tömegközlekedés ott kezdődik, ahol végre komolyan vesszük az utasokat.

Duleba Szabolcs elmondta, a kutatásának a kiindulópontja a közlekedési preferenciák vizsgálata volt. – Egészen pontosan az a felismerés indította el a gondolkodásomat – amely Japánban, az Akita Egyetemen töltött idő alatt fogalmazódott meg bennem –, hogy a közlekedésfejlesztés világszerte jellemzően top-down módon történik. Vagyis felülről születnek meg a döntések: például, hogy új villamosokat szerzünk be, mert az kényelmesebb, jobban klimatizált, és „biztosan jobb lesz” az utasoknak. Csakhogy lehet, hogy nem ez a valódi probléma. Lehet, hogy a megállók elhelyezése rossz, a járatok ritkák, vagy nem csatlakoznak egymáshoz – és ezt a döntéshozók gyakran nem látják, mert sokszor maguk sem használják a közösségi közlekedést – fogalmazott. Hozzátette, először az utasokat kellene megkérdezni. – Az egész MTA doktorimnak az az alapkoncepciója, hogy nézzük meg az utasok oldalát is: milyen preferenciák vannak, hogyan lehet ezeket elemezni, és hogyan lehetne a közlekedési rendszer átalakítását ezekre az igényekre alapozni. Hiszen sokan azért választják az autót, mert a közösségi közlekedést nem érzik elég megbízhatónak, komfortosnak vagy gyorsnak. Őket is meg kellene szólítani – nem csak a jelenlegi felhasználókat –tette hozzá.

Három nézőpontot vizsgált: az utasét, a fenntartóét, aki a költségekért felel és a közlekedési vállalatét, aki üzemelteti a rendszert.

A cél egy matematikai alapú konszenzusmodell kidolgozása volt, ami figyelembe veszi a három szereplő szempontjait. Ezáltal a közlekedésfejlesztés nem egyoldalú döntések eredménye lesz, hanem egy kiegyensúlyozott optimum, amely valódi problémákra ad választ – nem feltételezett igényekre. – A fenntartható közlekedés nem attól lesz hatékony, hogy technológiailag zöld – hanem attól, hogy valóban használják is az emberek. Egy olyan fejlesztés, amely nem találkozik az utasok igényeivel, hatástalan lehet: az utas „lábával szavaz”, és visszatér az autóhoz. De ha sikerül a szolgáltatást az igényekhez igazítani, az növeli a használatot, csökkenti az autóforgalmat, és valóban fenntarthatóvá teszi a városi közlekedést – fogalmazott.

További híreink
Ez a szabolcsi késelés nem maradt a családban
Ez a szabolcsi késelés nem maradt a családban
Súlyosbítottak a nyíregyházi ítéleten.
Tűz egy gégényi tanyán
Tűz egy gégényi tanyán
A teraszon csaptak fel a lángok.
Nyíregyházi tömegverekedés: ítélet született
Nyíregyházi tömegverekedés: ítélet született
Hat vádlottat bűnösnek mondtak ki.
Megérkezett Nyíregyháza karácsonyfája
Megérkezett Nyíregyháza karácsonyfája
Hamarosan kezdődik a díszítés is.
Nyírbátor fizet a legtöbbet novemberben
Nyírbátor fizet a legtöbbet novemberben
Nyíregyháza most megússza.
Káosz a Budapest-Záhony vonalon
Káosz a Budapest-Záhony vonalon
Jelentős késések, pótlóbuszok, kimaradó járatok.
Újabb súlyos baleset Nyíregyháza térségében
Újabb súlyos baleset Nyíregyháza térségében
Mentők, tűzoltók a helyszínen.
Nyíregyházán küzdenek a tűzoltók
Nyíregyházán küzdenek a tűzoltók
Megbontják a lakóház tetőszerkezetét, mivel beizzásokat tapasztalnak.
Négyes karambol Nyíregyházán
Négyes karambol Nyíregyházán
Az egyik jármű felborult.
Új imázsfilmet forgattak a hallgatókkal
Új imázsfilmet forgattak a hallgatókkal
A Debreceni Egyetem ajánlja magát.
Nyílt nap a Nyíregyházi Egyetemen
Nyílt nap a Nyíregyházi Egyetemen
A rendezvényen az Éberkóma csapata ad koncertet.
Már lehet jelentkezni a keresztféléves képzésekre
Már lehet jelentkezni a keresztféléves képzésekre
A ponthatárokat várhatóan 2026. január 27-én hirdetik ki.
Székelyfölddel ismerkedtek a nyíregyháziak
Székelyfölddel ismerkedtek a nyíregyháziak
Közel 200 kilométert tettek meg kerékpárral.
Rangos elismerés a Nyíregyházi Egyetem hallgatóinak
Rangos elismerés a Nyíregyházi Egyetem hallgatóinak
A több mint 5000 hallgató közül mindössze öten érdemelték ki.
Élménydús programokat kínál a Nyíregyházi Egyetem
Élménydús programokat kínál a Nyíregyházi Egyetem
A Kutatók Éjszakája célja, hogy közérthető módon hozza közel a tudományt minden korosztályhoz.
Kapu Tiborék Debrecenben mondták...
Kapu Tiborék Debrecenben mondták...
Videón a Debreceni Egyetemen készült közönségtalálkozó.
100 millió forintos fejlesztés a Nyíregyházi Egyetemen
100 millió forintos fejlesztés a Nyíregyházi Egyetemen
Ezáltal 280 hallgató életvitelét tették komfortosabbá.
Harcba szállt a Nyíregyházi Egyetem csapata
Harcba szállt a Nyíregyházi Egyetem csapata
A hallgatók és oktatók közösen építették tutajukat, több száz zsák hulladékot gyűjtöttek, és tudományos vizsgálatokhoz is mintát vettek.
Százhúsz gólya ismerkedett a dombrádi Tisza-parton
Százhúsz gólya ismerkedett a dombrádi Tisza-parton
A Nyíregyházi Egyetem a legdinamikusabban fejlődő felsőoktatási intézménye közé tartozik - hangzott el.