Közel 300 milliárdos fejlesztés Nyíregyháza és Debrecen érdekében

Egy október 9-i kormánydöntés nyomán az építési és közlekedési miniszternek október 21-ig gondoskodnia kell a Debrecen és Nyíregyháza közötti, bruttó 275 milliárd forint költséggel tervezett vasútfejlesztésről. A beruházás legfőbb célja, hogy a megyeszékhelyek közötti 47 kilométeres vonalon 160 kilométeres sebességgel is közlekedhessenek a vonatok.
A projekt részben EU-s forrásból valósulna meg, a más magyar beruházásokat is finanszírozó Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz nevű programhoz kötötten. A friss kormányhatározat szerint a magyar büdzsé bruttó 180, az uniós nettó 95 milliárd forintot fordítana a két üteműre tervezett fejlesztésre. Az első esetében a Debrecen-Újfehértó szakaszt kell alkalmassá tenni 120/160 kilométeres sebességre, központi forgalomellenőrzés és -irányításra, nagyobb tengelyterhelésre (225 kN) stb. A második ütemben következne az Újfehértó-Nyíregyháza szakasz.
A vasútberuházást 2017 óta együttesen sürgeti Debrecen és Nyíregyháza, a városok hosszú távú stratégiai szerződést is kötöttek. Egy 2021-es közbeszerzés során a dunavarsányi Kontúr Csoport Kft. el is nyerte az engedélyezési és kiviteli tervek elkészítéséről szóló, nettó 5,3 milliárdos munkát. A központi költségvetés növekvő hiánya, a kormány és Brüsszel politikai vitája, abból adódón az uniós pénzek elakadása miatt – 269 másik beruházással együtt – ezt a projektet is felfüggesztette a Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztérium. A kormány most mégis újra utat nyitott a vasútfejlesztésnek.
Ezt a 100-as vasúti fővonalat egy további projekt is érinti a kormánydöntés szerint. Így Záhony és Eperjeske térségében fejlesztenék a konténerrakodókat és az ömlesztett átrakókat (gabona, növényolaj, kőolajszármazékok stb.) kiszolgáló, jelenleg szűkös vágányhálózatot, elvégeznék a szükséges vasútüzemi beavatkozásokat. Ennek a 30 milliárd forintos forrását szinte fele-fele arányban biztosítaná a Magyar Állam és az uniós közlekedési program.
Ratalics László










































